Før du kontakter os...

Før du kontakter os, vil vi bede dig læse vores F.A.Q. Vi får dagligt mange henvendelser fra brugerne og det er et relativt tungt arbejde at besvare samtlige henvendelser. Er der noget du ikke finder svar på her, er du naturligvis velkommen til at henvende dig til os.
   
1. Hvor mange personer er tilmeldt hos pendlernet.dk ?
   
2. Hvorfor kan man ikke tilmelde sig i databasen så man kun ønsker/tilbyder et enkelt lift ?  
   
3. Jeg kan ikke afmelde min pendlerprofil fra databasen, hvad gør jeg galt ?.  
   
4. Hvordan kan jeg ændre min profil ?.  
   
5. Jeg er blevet matchet med mig selv, er der fejl i pendlernet.dk ?  
   
6. Jeg får CGI-error når jeg prøver at søge eller tilmelde mig i databasen, viker pendlernet.dk ikke ?  
   
7. Jeg har været tilmeldt i 2 måneder og ikke modtaget en eneste email med tilbud om samkørsel, virker pendlernet.dk ikke ?  
   
8. Når jeg angiver mit pendler tidspunkt så gør jeg det med 15 min. intervaller kan jeg derfor risikere ikke at blive matchet ?  
   
9. Hvorfor kan man ikke tilbyde lift fra flere byer samtidig, jeg ville f.eks. være villig til at samle en person op undervejs på min pendlerrute ?  
   
10. Jeg kan ikke finde nogen information omkring den økonomiske side ved at finde en samkørselspartner ?  
   
11. Hvorfor dækker Pendlernet.dk ikke Skåne ?  
   
12. Hvorfor er der så mange ugyldige profiler i Pendlernet.dk ?  
   
13. Hvorfor får jeg tilsendt pendlertilbud med "dag-pendlere" når jeg selv kører om aftenen/natten ?  
   
14. Jeg har glemt mit profil-ID, hvad gør jeg ?  

FAQ - Frequently Asked Questions

1) Hvor mange personer er tilmeldt hos pendlernet.dk ?

Kig på forsiden af pendlernet.dk, her kan du i rulleteksten se det aktuelle antal personer der er tilmeldt.

2) Hvorfor kan man ikke tilmelde sig i databasen så man kun ønsker/tilbyder et enkelt lift ?

Tidligere har det ikke været muligt at tilbyde enkeltture gennem pendlernet.dk. Denne funktionalitet var tilgængelig hos vores søstersite rejsecenter.net. De to sites er nu lagt sammen og du kan tilbyde og søge samkørsel på enkeltture hos pendlernet.dk, benyt blot tilmeldingsformularen. 

3) Jeg kan ikke afmelde min pendlerprofil fra databasen, hvad gør jeg galt ?.

For at kunne afmelde din pendlerprofil fra databasen skal du gå ind under menu punktet 'Afmelding', her udfylder du skemaet og angiver 'dit ProfilID'.  Kan du ikke huske dette, så kan du få det tilsendt, følg blot linket under afmeldingsrubrikken. Alle emails som pendlernet.dk udsender indeholder et link til afmelding/sletning af din profil, så du kan også blot finde en email fra os.

4) Hvordan kan jeg ændre min profil ?

For at ændre skal du klikke på rubrikken "ændring" og oplyse det profilID du blev tilmeldt under, herefter kan du frit og nemt ændre I dine tilmeldte data.

5) Jeg er blevet matchet med mig selv, er der fejl i pendlernet.dk ?

Et par personer har fået tilsendt en email om muligheden for at køre med sig selv (hvilket de jo gør allerede), disse personer mener naturligvis at pendlernet.dk ikke fungerer. Årsagen er at de har lagt deres pendlerprofil ind i databasen to gange og valgt 'tilbyder/ønsker' som lifttype. Hermed tror databasen at der findes en en mulig pendlerpartner i systemet. Har du tilmeldt flere profiler under samme email adresse, vil du dog ikke modtage en match email med dig selv.

6) Jeg får CGI-error når jeg prøver at søge eller tilmelde mig i databasen, viker pendlernet.dk ikke ?

Der er desærre intet internet site der kører helt problemfrit.En del af Pendlernet.dk er hostet i USA og hver søndag nat kan det ske at serveren skal opdateres. P.g.a. tidsforskellen bevirker det dog at tiden i Danmark er mandag formiddag, så der kan opstå "mandagsproblemer" for en kortere periode. pendlernet.dk har du fungeret fuldautomatisk i over 12 år uden tab af data og langt de fleste besøgende har ingen problemer.

7) Jeg har været tilmeldt i 2 måneder og ikke modtaget en eneste email med tilbud om samkørsel, virker pendlernet.dk ikke ?

Naturligvis virker pendlernet.dk, men du er sandsynligvis tilmeldt i et tyndt befolket område eller i et område uden særligt mange pendlere tilmeldt. Derfor er der ikke en match til dig i databasen og du får ingen email. Dette er naturligvis beklageligt, men du kan hjælpe pendlernet.dk og ikke mindst din egen sag ved at sætte en reklame op i den lokale brugs, på din arbejdsplads eller hvor du mener at det vil virke samt fortælle venner og bekendte om ordningen. Hvis din kommune endnu ikke er tilmeldt i pendlersamarbejdet vil vi også foreslå at du kontakter den og gør opmærksom på at der skal laves lidt reklame for samkørsel i netop dit område.

8) Når jeg angiver mit pendler tidspunkt så gør jeg det med 15 min. intervaller kan jeg derfor risikere ikke at blive matchet ?

Nej, det kan du ikke pendlernet.dk udsender hellere en email for meget end en for lidt, derfor har vi endnu ikke indskrænket matchkriteriet til at inkludere tidspunkterne. Når databasen bliver større, så gør vi naturligvis dette og så bliver det sandsynligvis med 30-45 min fleksibilitet.

9) Hvorfor kan man ikke tilbyde lift fra flere byer samtidig, jeg ville f.eks. være villig til at samle en person op undervejs på min pendlerrute ?

Det kan godt lade sig gøre, det kræver blot at du ligger to profiler ind i databasen.

10) Jeg kan ikke finde nogen information omkring den økonomiske side ved at finde en samkørselspartner ?

Vi sætter ikke noget til salg gennem pendlernet.dk, men formidler kontakt med mennesker, der har noget at tilbyde hinanden - gratis eller mod betaling. "Handlen" foregår mellem de pågældende der har fået kontakt, det er derfor op til jer selv at aftale detaljer omkring økonomien. Det har dog vist sig at praksis er en betaling på ca. 0.2 -> 0.5 kr/km. afhængigt af hvor lang turen er og hvor meget chaufføren skal afvige fra sin rute.

11) Hvorfor dækker Pendlernet.dk ikke Skåne ?

I lang tid har vi ikke haft råderet over koordinater for Skåne, men nu dækker pendlernet faktisk over både Danmark, Sverige, Norge, Finland samt Tyskland.

12) Hvorfor er der så mange ugyldige profiler i Pendlernet.dk ?

Der vil altid være ugyldige tilmeldinger i pendlernet, det kan vi ikke forhindre. Hver dag er der ca. 6-8 profiler som bliver ugyldige, det kan være folk flytter, skifter arbejde, skifter kørselsvaner eller skifter email adresse. Problemet er at folk glemmer at oplyse dette til pendlernet og naturligvis er det ikke teknisk muligt at kontakte samtlige personer hver dag, for at høre om deres profil stadig er gyldig. En del personer har foreslået at vi blot kunne sende en email og folk aktivt skulle bekræfte deres ønske om fortsat at være tilmeldt, det er en god ide, den virker blot ikke i praksis.

Det største problem er at folk ofte skifter email adresse, p.g.a. det tiltagende problem med spam. Af samme årsag bliver samtlige emails scannet for validitet hver nat. Desværre findes der ikke på markedet et email scan software som kan scanne validiteten af alle typer emails (f.eks. tillader microsoft på hotmail.com ikke at man foresprøger om en email er gyldig eller ej). Hvis en email ikke er gyldig, vil personen modtage et postkort med en opfordring om at indtaste en gyldig email adresse. Gør personen ikke dette, så bliver profilen efter et stykke tid slettet. Da det ikke er hensigtstsmæssigt at udsende postkort dagligt, så samler vi som regl ca. 100 stk. sammen før vi afsender en bunke. Derfor vil der altid være en række profiler hvis email adresser ikke er gyldige. Årsagen til at vi ikke blot afmelder en profil med ugyldig email adresse, skyldes at personen oftest stadig har uændret kørselsbehov og stadig kan kontaktes via det oplyste telefonummer, hvis der skulle komme en perfekt match. 

Fra pendlernet udsendes hver 2 måned en email til alle personer der er tilmeldt systemet, og derfor kan der gå noget tid før folk får opdateret deres profil hvis de f.eks. har skiftet arbejde eller er flyttet. Vi vurderer at der er ca. 2-3% af profilerne i pendlernet der ikke er gyldige, det er selvfølgelig relativt mange, men det ville være uoverkommeligt at holde databasen endnu mere opdateret, vi opfordrer i stedet brugerne til at indsende email adresser på profiler som de mener burde slettes..

13) Hvorfor får jeg tilsendt pendlertilbud med "dag-pendlere" når jeg selv kører om aftenen/natten ?

Pendlernet er indrettet således at flest mulige personer får tilsendte match tilbud. Mange personer  har flex tid og derfor har vi valgt, at systemet ikke skal begrænse match-tilbud ved at kræve en præcis overenstemmelse på kørselstidspunkter. Dette bevirker desværre at nat og aftenpendlere ikke får helt så gode match tilbud. I langt de største dele af landet, er der ikke personer nok tilmeldt, så nat- og aftenpendlere kan få relevante match-tilbud.

14) Jeg har glemt mit profil-ID, hvad gør jeg ? 

Uden dit profil ID kan du ikke rette eller slette din profil. Hvis du kan huske den email du er tilmeldt under kan du få det tilsendt at at dufylde denne formular, er denne email ikke længere gyldig bliver du nødt til at kontakte webmaster@pendlernet.dk . Oplys da følgende : Dit fulde navn, pendlerstrækning samt din gamle email adresse